AKTUÁLIS INFORMÁCIÓK, ÉRDEKESSÉGEK ÉS
KIRÁNDULÁSTIPPEK A BAKONYBÓL

Családi kirándulás a tési Széchenyi kilátóhoz

Egy száraz, téli napon útnak indultunk a családdal és a kutyákkal, hogy kiránduljunk egy jót a friss levegőn. Úti célként a Tés mellett található Széchenyi Zsigmond kilátót választottuk.

Az útvonal: Tés - Széchenyi Zsigmon kilátó - Izma-kő - Tés
Táv: kb. 2,5 km Szintemelkedés: kb. 70 m Szintereszkedés: kb. 70 m
Nehézségi szint: 2 - Családok, gyermekcsoportok számára is ajánlott

A kiindulópont (egyben végállomás): Tés

Indulás Tésről a kilátóhoz vezető útonTés nevéről legtöbbeknek valószínűleg rögtön a település híres szélmalmai jutnak eszébe. Az itt található, a dunántúlon ritkaságnak számító két szélmalom közül az egyik még ma is működőképes. Azt talán már kevesebben tudják, hogy a falu határában található az ország egyik legnagyobb barlangjának a bejárata. Az Alba Regia-barlang összhossza kb. 3,6 km, teljes mélysége pedig meghaladja a 200 métert. Mi uticélként most Tés harmadik nevezetességét, a Széchenyi Zsigmond kilátót tűztük ki.
A Bakony egyik legmagasabban fekvő településén - amely a róla elnevezett fennsíkon (Tési-fennsík), tengerszint felett 465 méteren fekszik- az Országos Kéktúra (OKT)  és a Közép-Dunántúli Piros (KDP) túra is keresztül halad. Mi előbbi útvonalán indultunk el északi irányban a Bakony utcából. A házakat magunk mögött hagyva rögtön egy pihenőhellyel és a Tési Bükkös Erdőismereti Tanösvény utolsó, nyolcadik információs táblájával találkozhatunk. A Kéktúra útvonaláról a Kék Háromszög jelzés felé térünk le, amely egy kisebb magaslat felé visz, ahonnan máris ízelítőt kaphatunk a hamarosan elénk táruló, csodálatos panorámából. Innen már csupán egy lejtő és megérkezünk úti célunkhoz.

Az úti cél: Széchenyi Zsigmond kilátó

A Széchenyi zsigmond kilátóbanAz kilátót 2014-ben építették, 18,48 méteres magassága jelképes, az 1848-as forradalomra utal és a szabadság előtt tiszteleg. A névadó, Széchenyi Zsigmond a magyar vadászati kultúra kimagasló alakja volt, aki a környező erdőkben ejtette el első jelentősebb vadászzsákmányát. Az építmény mellett pihenőhely is található asztalokkal és padokkal, így akár egy családi piknik számára is kiváló helyszínül szolgálhat. A kilátóból gyönyörű panorána tárul elénk. Észak felé Jásd, mögötte Csetény és a szélerőművek láthatóak, a messzi távolban pedig még a Pannonhalmi Apátság is felbukkan. Nyugatra a Kőris-hegy alakja bukkan fel a fák mögött, keletre pedig a Vértes vonulatai látszanak. A kilátótól továbbra is a Kék Háromszög jelzésen folytatjuk útunkat egészen a Kéktúra kereszteződéséig. Innen keleti irányban a Bükkös tanösvény Bakonyána felé, északi irányban a Kéktúra pedig Jásd felé halad tovább. Mi dél felé vesszük az irányt és megkezdődik rövidke túránk legkeményebb, emelkedős szakasza az OKT útvonalán vissza Tés felé.

Útközben: Izma-kő

TérképAz Országos Kéktúra Tés és Jásd közötti szakasza fölé magasodikl az Izma-kő névre hallgató sziklafal. Itt három barlang, az úgyneveztt Siska-kúti üregek találhatóak, amelyek hossza néhány tíz méter. A sziklafaltól nem messze, a turistaút mentén a bokrok között - picit már benőve - egy kiépített pihenőhely található. Itt ismét fújhatunk egyet, ha kitikkantunk az emelkedőn.

Végállomás: Tés

Az OKT útvonala innen már egyenesen visszavezet Tésre. Az út végig jól járható, a két és fél kilóméteres táv, a kb. 70-75 m szintemelkedéssel nem túl megterhelő, inkább egy kellemes elfáradást okozó körtúra, amely tapasztalantlabb túrázóknak, vagy akár családoknak is megfelelhet.