AKTUÁLIS INFORMÁCIÓK, ÉRDEKESSÉGEK ÉS
KIRÁNDULÁSTIPPEK A BAKONYBÓL

Könnyed túra a zirci Pintér-hegy körül

Az útvonal: Zirc - Pintér-hegyi Parkerdő - Fiatalító forrás (kitérő) - Erdészeti tanösvény - Pintér-árok - Ányos grófi sírkert - Zirc
Táv: kb. 4,75 (5,25) km Szintemelkedés: kb. 125 (145) m Szintereszkedés: kb. 155 (175) m
Nehézségi szint: 2 - Családok, gyermekcsoportok számára is ajánlott

Közvetlenül Zirc mellett található a tanösvényekkel és túraútvonalakkal átszőtt Pintér-hegyi Parkerdő. Itt halad át az Országos Kéktúra és a Mária zarándokút is, az erdő keleti szélén pedig a Közép-Dunántúli Piros túra útvonala tart a Cuha-patak völgye felé. Túránk kiindulási pontja a parkerdő ˝főbejárata˝, a Pintérhegyi erdősor és a Deák Ferenc utca találkozásánál található parkoló, pihenőhely és játszótér. A Pintér-hegyi Parkerdőben számos pihenőhelyet találhatunk tűzrakóhellyel és esőbállóval, ezek közül a legnagyobb itt a város szélén található. Utunk első szakasza az Országos Kéktúra útvonalán halad. A 486 m magas Pintér-hegyet borító gyertyánnal elegyes bükkerdő a helyiek kedvenc kirándulóhelye. Erre járva lépten-nyomon kisgyermekes családokkal, kutyájukat sétáltató gazdikkal találkozhatunk. A hatalmas, szürkés törzsű bükkfák között kanyargó ösvénynek igazán különleges, magával ragadó hangulata van. Könnyen belefeletkezik az ember éppen hova is tart.

Az erdőből kiérve aztán a Sípálya-nyiladéknál találjuk magunkat. A Kéktúra útvonala egyenesen, egy cserjés területen halad tovább, de én itt inkább balra - a völgy felé - fordulva teszek egy kis kitérőt és meglátogatom a néhány száz méterre található Fiatalító forrást. A forrás sajnos nagyon érzékeny a szárazságra, csapadékszegény időszakokban szinte azonnal kiszárad. Bár a kulacsomat ezúttal sem tudtam megtölteni friss forrásvízzel és a völgyben csörgedező kis patakocska medre is teljesen száraz volt, ez a hely így megéri a rövid kitérőt. A forrás mögött egy csodálatos fenyves erdő húzodik, mellette pedig egy szépen kiépített pihenőhelyet találunk esőbállóval és tűzrakóhellyel. A kitérőt követően ugyanazon úton megyünk vissza, amelyiken idejöttünk, majd a Kéktúra útvonalán haladunk tovább.

A kékről jobbra, egy meredek emelkedő felé térünk le, amely a cserjésből visszavezet bennünket az erdőbe. Ez az út a Felső-nyiladék nyugati végéhez visz, amelyből a Pintér-hegy két tanösvényének egyike, az Erdészeti tanösvény is indul. Kelet felé haladva a nyiladékban egy elágazáshoz érünk, ahol tábla hirdeti ˝Kéktúra arra, Pihenőhely erre˝. A pihenőhely felé vesszük az irányt. Ez az út már a tanösvény része, így az erdészeti munkát bemutató információs táblákkal is találkozunk. Néhány száz méter után egy tisztásra érünk, ahol megleljük a tábla által jelzett pihenőhelyet is. A tanösvény útvoanal ezután jobbra fordul, vissza a az erdőbe. Itt lejtőn haladunk lefelé egészen addig, amíg egy merőleges úthoz nem érünk. A tanösvény itt visszafordul a hegy felé, de én ezúttal a másik irányt, a jelöletlen erdei utat választom és balra fordulok. Ez az út tovább visz a völgy, az úgynevezett Pintér-árok felé.

Ebben a völgyben csordogálna az a kis patak, amelynek kiszáradt medrével már a Fiatalító-forrásnál korábban találkoztunk. A völgybe leérve ismét egy nyiladékban találjuk magunkat, utunkat itt jobbra fordulva, a nyiladék túlso oldalán haladó úton folytatjuk keleti irányban. A Pintér-árok egészen Kardosrétig, a Cuha-patak völgyének ˝bejáratáig˝ tart. Itt a völgyben található a kardosréti temető és az Ányos család nyughelyéül szolgáló grófi sírkert is. Az Ányos család tagjai több száz évig voltak a Zirccel szomszédos Nagyesztergár és az egykori Kisesztergár - ma Kardosrét - urai.

A sírkert után továbbhaladva a Cuha-patak kardosréti hídjához, a Zirci-medence és a Cuha-völgy találkozásához érünk. Itt már újból találkozhatunk turistajelzésekkel, hiszen itt halad el a Mária zarándokút és Közép-Dunántúli Piros túra is. Mi előbbin folytatjuk utunkat vissza Zirc városa felé. Ezen az utolsó, nagyjából egy kilométeres szakaszon a Pintér-hegy másik tanösvényével is találkozhatunk, az utunk egy része ugyanis egybe esik ennek útvonalával.

A túra egy könnyed, nagyjából 5 kilométer hosszú útvonalon halad, minden szakasza könyen járható, így akár gyermekekkel és kerékpárral is megtehető. A szintkülönbségek viszont jelentősnek mondhatóak, néhol meredek emelkedőn, vagy lejtőn kell haladni!